2008年9月16日火曜日

現在、過去、未来 (Present, past and future)

現在形(Present)

わたしは教師(きょうし)です
I'm  a teacher.

過去形

わたしは教師でした
I was a teacher.

未来形

わたしは教師になっているでしょう
I will be a teacher (one day).

です is a linkin verb and changes according to the tense.
is - was - will be
です - でした - いるでしょう

It's simple, isn't it?

Details
わたし(は) I -> subject
教師 a teacher -> complement
です am -> liking verb

「わたしは教師です」の「です」は、日本語では『助動詞』に分類されています。
です is an auxiliary verb called 'jodoshi', which has a function of a liking verb in English and concludes the fact that I am a teacher. If you omit です, they would understand it, although it sounds poetic.

Have a good day.